Emilio tjänade snabba pengar

Emilio Ghazal är född i Aleppo i Syrien. Stadens namn förekom ofta i nyhetssändningarna för några år sedan. Åren 2012 till 2016 utsattes staden för intensiva bombningar och blev till stora delar lagd i ruiner. Men Emilio kom med sin familj till Sverige redan ett tiotal år tidigare. Han var då i tioårsåldern och i Sverige fanns redan en syster.

– Min syster gifte sig tidigt med en man från Libanon, som tidigare bott i Sverige. Vi hade ett ganska bra liv i Syrien, där det då var lugnt, och det blev en stor omställning för mig att komma till Sverige. Det var tufft att komma till en skola där jag inte kände någon och inte kunde språket heller, konstaterar Emilio.

– Erbjudande från Jesus.se! –

Hoppade av skolan
Men han anpassade sig snabbt och efter några månader kunde han göra sig förstådd på svenska. Familjen bosatte sig i ett socialt utsatt område i Storstockholms utkanter, med kriminalitet och missbruksproblem. I skolan var Emilio stökig. Han ville helst kliva av skolan redan på högstadiet, men hängde med till andra året på gymnasiet. Då var han 18 och hoppade av skolan.
– Sedan handlade det mest om att fixa pengar för att göra allt jag ville. Det var i den kriminella världen som de snabba pengarna fanns, men det är också ett liv under stor stress. Inget är garanterat och därför var jag alltid på min vakt.
– Jag hade inställningen att jag var för smart för att åka fast. Den som är smart klarar sig, resonerade jag.

Inre tomhet
När Emilio åkte in till stan så klädde han alltid upp sig, för att inte sticka ut och väcka uppmärksamhet. Hans strategi fungerade för han åkte aldrig fast för något allvarligt brott, men trots pengar, märkesvaror och tjejer kände han en inre tomhet som blev allt värre. Han var uppvuxen inom den syrisk-ortodoxa kyrkan, men i Emilios familj handlade kyrkan enbart om riter och traditioner.
– Vi gick till kyrkan i samband med olika högtider, men tron påverkade inte våra liv på djupet. Jag deltog i en del kristna aktiviteter och läger.
– En gång såg jag den realistiska Jesusfilmen. Den väckte en del frågor men jag fick inga bra svar. Jag förstod att Jesus dött för världens synder, men vad är synd? Jag fattade inte hur allt hängde ihop.

Ville gå till grunden
Emilio förklarar att han ända sedan han var liten inte nöjt sig med vad andra säger utan själv velat ta reda på fakta. Han har alltid varit road av att läsa och att plocka sönder olika tekniska prylar för att i detalj utforska hur de är konstruerade. Hans vilja att utforska och gå till grunden med fakta gäller också områden som politik och religion.
– Jag har aldrig nöjt mig med att matas med andras uppfattningar, utan vill djupdyka i källorna och fördjupa mig i fakta. I 20-årsåldern fick jag flera kristna vänner som berättade för mig om sin tro. Jag blev mer och mer intresserad av att ta reda på vem Gud verkligen är.

Sökte i ockultism och religion
I sökandet efter hållbara fakta sökte Emilio i ockultism som ledde vidare in i andra religioner. Han läste koranen och försökte vinna poäng genom goda gärningar, men den inre tomheten försvann inte. Han undersökte fakta om buddhismen och fann att Buddha hela livet sökte efter sanningen, men ändå dog utan att ha hittat den.
– Om inte han heller hittat sanningen, varför skulle jag då följa honom? Mitt sanningssökande blev en utdragen process och trots många försök hittade jag inte sanningen.
Då hände det märkliga att några ord som Jesus sagt dök upp ur Emilios undermedvetna. Orden citeras i Johannes evangelium 14:6, där Jesus säger att han personligen är sanningen. Emilio blev alldeles omtumlad och funderade över hur någon kunde uttrycka sig så självsäkert. Han bestämde sig för att undersöka hur bibeln beskriver Jesus som person och även som Gud.

Efterforskning om Jesus
– Jag gjorde en omfattande research på Jesus i bibeln, säger Emilio och skrattar.
Vilka uppgifter fanns det om hur han uppträdde? Stod det något om hans svagheter och misstag? Hade han gott rykte bland människor, undrade Emilio?
– Till min förvåning fann jag att det stod om honom långt innan han var född. Under sin tid på jorden väckte han uppmärksamhet och han är aktuell än idag, så många år efteråt.
Emilio blev alldeles överväldigad av allt han fick reda på om Jesus. Det blev en spännande upptäcktsfärd genom bibeln, allt som sägs om Jesus och de oerhörda anspråk han gjorde på sig själv. Han beskrivs som både sann Gud och sann människa i samma person, vilket är långt mer än vad vårt förstånd kan greppa.
– Nu började det bränna till, och liksom lärjungen Tomas ville jag veta sanningen om Jesus verkligen är Gud. Ingen av oss ville göra Jesus till en lögnare, och Jesus gav ett entydigt svar till Tomas att han själv är vägen, sanningen och livet. Ingen kunde säga emot, eftersom det i bibeln tydligt framgår att Jesus kunde kontrollera naturlagar, utföra märkliga under och väcka upp döda.

Studerade tillförlitligheten
Flera månader var Emilio upptagen av att studera bibeln och jämföra med andra källor. Frågorna han främst ville ha svar på var om det går att lita på bibeln. Har den inte ändrats? Vad kunde man säga om motsägelser? Var de historiska uppgifterna tillförlitliga?
Sin forskning om bibelns trovärdighet har Emilio senare samlat i ett litet häfte med titeln “Vad är sanning?” Där ger han förklaringar på livets stora frågor.
– Bibeln är den enda bok som kan ge svar om människans ursprung. Vi är skapade av Gud och är inga välutvecklade apor. Gud finns och har skapat allt, och Jesus är Gud. Hela hans uppträdande, utstrålning, personlighet och karaktär var annorlunda.
– Folk var fascinerade av Jesu förkunnelse. Han talade med makt och auktoritet och inte ens hans motståndare kunde hitta något att anklaga honom för.

Välgrundat beslut
Efter sina noggranna undersökningar kände Emilio sig mogen att ge sitt liv till Jesus och följa honom. I början hade han ingen kristen vän att bolla olika frågor med och få vägledning av. Men det dröjde inte så länge förrän han blev bekant med en troende kille, som berättade vad det innebär att bli döpt i vatten. Att det handlar om att begrava sin gamla människa och uppstå till ett nytt liv med Jesus.
– Sedan döpte min vän mig hemma hos sig. Lite senare lade någon händerna på mig och bad och jag fick då tungotalets gåva, berättar Emilio.

Ger evangeliet vidare
– Jag lärde känna flera kristna och vi började åka runt i Sverige och tala med människor om Jesus. Många blev helade när vi bad för dem. En som hade skadat ett knä och gick med kryckor kunde slänga kryckorna. Någon med nedsatt hörsel blev helad, och mycket annat hände också.
Många som de bad för ville ha en egen tro. Emilio och hans vänner bad för dem och såg till att de fick kontakt med någon församling. Nu driver Emilio eget företag och hjälper kunder bland annat med att konstruera fräscha hemsidor. Han är också gift och som far till två små barn har han inga sysselsättningsproblem.
– Min fru och jag är aktiva i en församlingsplantering där vi bor och som träffas i olika hem. Jag tror på den mindre gruppens dynamik. Vi samlas till lovsång, bön och tränar nya lärjungar till Jesus.
– Vårt fokus är att människor ska få ett möte med Jesus. Det är därför vi är kvar här på jorden; vi har ett uppdrag att ge evangeliet vidare, kommenterar Emilio.

Text och foto: Börje Norlén

Källa: Jesus.se