Nadia Bachar: ”När allt hopp försvann kom Jesus”

När Nadia var tonåring hade hon en övernaturlig dröm där hon såg Jesus, en dröm som följde henne under lång tid. Så småningom hamnade hon i omständigheter som bröt ner henne, både fysiskt och psykiskt. Hennes sökande fick ett slut när Jesu kärlek mötte henne och hon är tacksam över att hoppet kommit in i hennes hjärta.

Nadia Bachar växte upp med en muslimsk pappa och en kristen mamma. Detta gjorde att hon ofta kände sig förvirrad eftersom hon inte visste vilken tro hon skulle tillhöra.
– Min pappa gjorde allt i sin makt för att försöka konvertera mig till islam, men min mamma gjorde ingenting mer än att tala om sin tro och hur den hjälpt henne, berättar Nadia. – Erbjudande från Jesus.se! –

Övernaturlig dröm
När Nadia var runt 14 år hade hon en övernaturlig dröm som kändes otroligt verklig när hon vaknade.
– I drömmen fick jag besöka himmelriket. Jesus stod bredvid mig och uppenbarade en slags andlig process för mig. Gud visade mig ett hav av människor i himmelriket. Säkert miljontals människor som alla stod framför en stor ingång, berättar hon.
Nadia berättar vidare att hon såg Jesus och hans lärjungar stå bredvid ingången och att Jesus ropade fram en människa i taget till honom och hans lärjungar. Det enda människan skulle säga var ”Jesus”.
– Det kanske låter väldigt enkelt men det var något väldigt svårt för många. De som vägrade att säga Jesus avvisades. De som sa Jesus men med fel avsikter avvisades också, men de som sa Jesus så som han menade att de skulle säga hans namn fick tillträde att gå in genom den stora ingången.
För Nadia kändes drömmen väldigt lång och när hon vaknade kände hon lugn, trygghet och kärlek. Hon kunde inte sluta att le och delade med sig av drömmen till sin mamma och en muslimsk kille som hon då hade en relation med.
– Jag hade aldrig läst Bibeln och hade ingen personlig relation till Jesus innan den drömmen.

Följer rösten
Åren gick och Nadia bar med sig drömmen om Jesus som ett bevis för sig själv. En övertygelse för henne att Han existerar. Hon levde ett bra liv och hon höll sig naturligt borta från droger och alkohol.
– Trots att jag var i kretsar där människor missbrukade och drack och även erbjöd mig detta, så tog jag aldrig emot. Detta för att en röst inom mig alltid sa att det är skadligt och inte bra för mig och jag behöver det inte.

Destruktivt förhållande
Åren rullade på och så småningom träffade hon en kille som hon inledde ett förhållande med. Det förhållandet var inte bra utan väldigt destruktivt. Till en början stod Nadia fast vid viljan att tro på Jesus och hans existens men med tiden började rösten inom henne bli svagare. Andra saker tog över och hon kom in på en annan väg.
– Jag började att må sämre och sämre i mitt förhållande och började söka svar. Jag sökte svar i tarotkort och spådom, och fann svar i dem om min relation. De bekräftade saker som mitt hjärta inte ville inse.
När Nadia fann svaren i tarotkorten började hennes tro till dem och människorna som förespråkar dem att växa. I samband med detta lämnade Nadia den destruktiva relationen.

Konstant ångest
– Nu hade jag kommit i kontakt med New Age och började att sätta min tro till det. Det funkade ett tag tills jag helt plötsligt kraschade mot botten hårdare än någonsin. Jag drabbades av konstant ångest, panikattacker, smärtor i kroppen, rädslor som tog över hela mitt liv och mardrömmar, säger hon.
Nadia började nu drömma om otrevliga andar som besökte henne och jagade henne ut från hemmet. Otryggheten och vilsenheten blev ännu starkare.
– Jag fortsatte att sätta min tro på universum och på mig själv och min egen förmåga att klara av min psykiska ohälsa, berättar hon.

Fick frälsningserbjudande
En dag när hon stod på torget i Norrköping. Nadia brukade sällan åka in till centrum på grund av sin panikångest men denna dag hade hon åkt ändå. När hon var på väg hem därifrån såg hon en man som predikade om Jesus.
– En röst inom mig sa åt mig att stanna. ”Vad har du att förlora? Stanna en stund och lyssna.” Jag stod och lyssnade när en ung kvinna vid namn Jenni plötsligt kom fram till mig. Hon talade precis som mannen, också om Jesus. Hon frågade mig om jag tror på Jesus och jag svarade att jag gjorde det.
Nadia och Jenni pratade, och efter en stund frågade Jenni om Nadia ville ta emot frälsning.
– Jag sa då att jag ville det och jag bad efter henne och hon bad före mig. Detta gjorde att jag började gråta otroligt mycket. Det kändes som om någonting inom mig rördes. Någonting som inte hade rörts på väldigt, väldigt länge.
Nadia och Jenni bytte nummer och skildes åt. Mötet med Jenni fastnade i henne och hon bar det med sig.
– Något inom mig såg det som ett tecken, en inbjudan, men jag avfärdade dessa tankar och la inte mycket energi på dem. Jag var så upptagen med att må dåligt.

Jenni hör av sig
Det gick en tid och då började Jenni höra av sig till Nadia. Hon började bjuda in henne till deras församling och talade om för henne att hon är älskad och betydelsefull. Hon skrev ibland flera gånger i veckan.
– En period ignorerade jag hennes meddelanden men jag kände alltid tacksamhet och ville aldrig riktigt avfärda henne. Så kom en dag när Nadia var på botten utan någon synlig utväg. Hon kollapsade totalt och tappade förmågan att fungera.
– Då sa en röst inom mig: ”Hon ger inte upp, hon fortsätter att skriva. Kanske ska jag lyssna? Kanske finns det en mening med detta?” Ett år hade gått och äntligen skrev Nadia tillbaka till Jenni. Hon öppnade upp sig om sitt mående och de bestämde en träff.
– Jenni bjöd mig på mat och tog emot mig med kärlek. Hon bad för mig och tackade Gud att han inte lät henne ge upp på mig. Då började jag att gråta igen och fylldes av en enorm kärlek och tacksamhet som var omöjlig att kontrollera.

”Ge inte upp”
Jenni berättade under måltiden att Gud talat till henne att inte ge upp om Nadia och att en dag skulle Hans inbjudan slå rätt. Hon berättade att hon inte skrivit till Nadia för egen vinning utan därför att hon känt så starkt att Gud inte velat släppa taget om henne.
– Den stunden med Jenni fick mig verkligen att uppleva Guds närhet och enorma kärlek för mig. Han hade sett hur jag gått vilse och hur jag sökt efter svar långt bort ifrån Honom. Han hade sett sökaren i mig och velat leda den sökaren hem. Han sökte mig även när jag sökte något annat, säger Nadia.

Nadia uttrycker från sitt hjärta:
– När allt hopp försvann kom Jesus, och nu är Han mitt enda hopp. Tack Jesus för att Du aldrig gav upp på mig.
–Tack för att jag har fått komma hem! Jag älskar Dig, avslutar hon.

Text: Eva Marklund Foto: Privat

Källa: Jesus.se