Svenn-Thommy dog – men kom tillbaka till livet

Svenn-Thommy dog hemma i sin säng, han färdades i en ljustunnel och fick möta Jesus. Hustrun Eva Brith låg i sängen bredvid honom. Det fanns inte tid att ringa 112, hon bad till Gud och Svenn-Thommy fann sig själv komma tillbaka till sin kropp. Idag arton år senare tjänar de fortfarande Jesus tillsammans.

Svenn-Thommy Fjeldberg och hustrun Eva Brith är norrmän, men bosatta i Sverige sedan över tjugo år tillbaka. De flyttade till Sverige för att gå på bibelskola, och har sedan dess arbetat med Arkens välsignelse och rekommendation i ryggen.
Under senare år har de alltmer börjat resa tillsammans. De predikar båda två och åker i alla slags sammanhang, dit Herren leder. Dagligen gör de också tiominuters videoinspelningar med bibelundervisning som de lägger ut på Youtube.

Fick en föraning
Den morgonen, för 18 år sedan, hade Eva Brith fått en föraning om att hon skulle möta något tufft.
– Då gör man ju det som är naturligt för en kristen. Man vänder sig till Gud och ber och förbereder sig för det som skall komma. Jag visste inte vilken utmaning jag skulle möta, men jag bad att Herren skulle förbereda mig för den, berättar Eva Brith.
Svenn-Thommy fortsätter:
– Jag har en bakgrund som snickare, och jag har skadat mig ibland, bland annat har jag skadat höger ben när jag ramlade från ett tak. 1994 fick jag en blodpropp i höger ben som utlösts av skadorna jag haft sedan fallolyckorna. Vinterkvällen 1994 blev jag snabbt sämre. Det var något som steg upp i högerbenet mot hjärtat och fortsatte ut i vänster arm. Det gick som ett kryss genom kroppen av smärta. Det gjorde mycket ont och jag fick svårt att andas.
– Jag sa till Eva Brith: ”Det gör så ont och jag kan inte andas. Jag får tacka dig för vår tid tillsammans för jag känner att jag dör.” Och sen så dog jag. Jag färdades genom en tunnel av ljus, den var ganska lång. Sen när jag kommer fram så ser jag Jesus.

”Du kan komma hem nu”
– Jesus säger: ”Du kan komma hem nu.” Han talar direkt in i mitt hjärta. Då ser jag hela mitt liv passera som i revy. Och jag tänker på att det är fantastiskt, för det är bara det positiva som är kvar och som jag ser. Allt som jag bett om förlåtelse för, alla de fel jag begått i mitt liv, är borta. De finns inte med på filmen av mitt liv. De är utplånade för att jag gett det till Jesus i bön.
– Sedan ser jag in i himlen, det var en fantastisk syn. Som en stor och makalöst vacker park. Det är svårt att beskriva med ord hur vacker himlen är.
Sven-Thommy vänder sig om och får se Jesus stå i sin strålglans.
– Det var så starkt och fint. Jesus har helt fantastiska ögon. Jag har aldrig sett sådana ögon någon gång, med det djupet och den värmen och kärleken.

”Vill du gå ner igen?”
– Svenn-Thommy, jag har användning av dig, säger Jesus till mig. Vill du gå ner igen och tjäna mig?
– Ja, svarar jag honom, men jag vill göra det tillsammans med den fru som du har gett mig, så vi kan tjäna tillsammans.
Då påbörjas resan tillbaka och den verkar gå lite snabbare.
– Jag kommer in i sovrummet uppe i ett hörn. Jag ser ner på mig själv där jag ligger i sängen och Eva Brith ligger över mig och ber. När jag tittat en liten stund, går jag ner till mig själv och går in genom munnen och vaknar till liv, fortsätter Svenn-Thommy sin berättelse.

Hans tid var inte inne
Eva Brith fortsätter berätta:
– Jag var ju förberedd på något svårt, men när detta hände så gick allt så fort. Jag hann inte ringa 112, de hade ändå inte hunnit dit. Det skedde helt enkelt för fort. När Svenn-Thommy säger att han lämnar nu och slutar andas så sker det blixtsnabbt. Sen var han borta.
Det som då kom för Eva-Brith var de ting som Gud visat makarna att de skulle göra tillsammans för Gud och hans rike.
– Jag tänkte att det inte är Svenn-Thommys tid att lämna än. Jag höll dessa löften inför Gud och befallde liv att komma tillbaka till min mans kropp.
Det finns olika typer av bön, man kan utgjuta sitt hjärta, man kan fråga Gud. Men med denna bön så ber man med den klara uppenbarelsen från Gud. Det var inte Svenn-Thommys tid och han skulle leva igen.

Livet fick ny dimension
Hur förändras livet efter en sådan här händelse?
– Det gjorde en ändring i mitt liv och min tjänst. Jag har själv bett för människor som kommit tillbaka till livet efter detta möte med Jesus. Livet fick en ny dimension och sen dess blev det mer verkligt för mig. Jag hade ju bett för många innan dess, men efter denna upplevelse så blev det kraftfullare.

Har sett mirakel ske
Svenn-Thommy fortsätter berätta om ett tillfälle då en icketroende arbetskamrat ringde och var väldigt ledsen. Hans mamma låg på sjukhus och nu hade läkarna gett upp hoppet. Om två dagar skulle de ta bort respiratorn och allt annat som behövdes för att hålla henne vid liv.
Mannen sa: Jag vet att du tror på Gud, du talade så mycket om Jesus. Kan du komma och be för min mamma, frågade mannen. Det kunde givetvis Svenn-Thommy.
Kvinnan låg inbäddad i slangar. Svenn-Thommy la sin hand på henne och bad att livet skulle återvända och att hon skulle få hälsa i Jesu namn. Något synbart hände inte just då och när arbetskamraten tackat åkte Svenn-Thommy hem.
– Någon timme senare ringer arbetskamraten igen och storgråtande berättar han hur hans mamma satte sig upp i sängen och började slita i slangarna och de andra grejerna, hon ville åka hem. Läkarna var helt förundrade, de undersökte henne och kunde inte tro sina ögon när denna kvinna som de om bara någon dag skulle dödsförklara nu andades av sig själv. Det var ju egentligen bara apparaterna som höll henne vid liv.
– De behöll henne på sjukhuset i några extra dagar för observation. Inom en vecka var hon hemma, dagen därpå tillbaka på jobbet. Visst är Gud fantastisk.

Text & Foto: Katharina Olofsson.

Källa: Jesus.se

Leave a Reply